FANDOM

Před odjezdem na dovolenou, pod vlivem výstrah a výhrůžek ČHMÚ, jsem shodil jističe všeho možného včetně kotle a čerpadla dešťové vody v jímce. Po návratu jsem kotel nahodil - najel, ale s tlakem 0,4bar. Po dotlakování se chová mravně - jestli rupla membrána v expanzní nádobě budu vědět asi až v topné sezóně (to je upoutávka na další článek !).

Walrus TQ 400Editovat

Hela se jala po pár dnech (to je podstatné) zalévat zahrádku a přišla na to že jí hadice a tryskající voda nějak "pulsuje" což se předtím nedělo. I odkryl jsem dekl nad pracujícím čerpadlem (Walrus TQ 400) a co neslyším: Motor se vždy po cca 4 sekundách vypnul a ihned znovu naskočil, ačkoliv voda stále tekla proudem. I instalatérovi - nedochůdčeti asi dojde že to jednak žere moc produdu, jednak to asi příliš nesvědčí ani motoru ani oběžnému kolu.

Začal jsem tedy zkoumat co by asi tak mohlo způsobit nemoc čerpadla. Dotlakoval jsem expanzní nádobu - tlak sice spadl z 1,5bar na 1bar, ale domnívám se že by se přinejhorším čerpadlo spouštělo zbytečně při kapání - ale rozhodně nezastavovalo. Pak jsem dokoupil nějakou spojovací bižuterii a nechal jej čerpat jen tak do krátké volné hadice - stále ta samá písnička. Odvezl jsem čerpadlo do opravny, výsledek: odešla hydraulická část, čerpadlo nedávalo dostatečný tlak. A elektronika taky - jinými slovy, oprava jest neekonomická.

Trocha terminologie Editovat

S trochou snahy jde najít v e-shopech s čerpací technikou, ale zkusím zhustit a uvést do souvislostí to, co jsem vyčetl.

Maximální dopravní výška HmaxEditovat

Jak vysoko vyčerpá čerpadlo vodu - zpravidla ale při nulovém průtoku, to značí že aby něco rozumně teklo, musí být dopravní výška příslušně vyšší. Hmax / 10 udává také tlak v barech. Pozor - po ukončení odběru vody odpovídá Hmax / 10 také výslednému klidovému tlaku v potrubí. Takže pozor pozor, čerpadlo se vybírá s ohledem na to, aby tlak v potrubí v klidu nezničil armatury a aby s ním byly schopné spotřebiče (pračka) pracovat.

Tlakové ztrátyEditovat

Vznikají na armaturách, kolenech a vůbec ne-oblých záhybech. Geniální je, máte-li vodu vedenou do domu a následně rozvedenou PPR potrubím s 90st ohyby. Za každé 90st koleno připočíst 0,1m k požadované dopravní výšce (0,01bar), za každých vodorovných 10m délky další 0,1bar. Možná i více, pokud je voda vedená PPR trubkami PN10 menšího průměru než "standardní" vodo-hadicí DN32 (1"). Připočíst 20m zahradní hadice.

Referenční tlaky vodyEditovat

Pro srovnání: tlak ve veřejném vodovodu je obvykle něco kolem 2-3 bar. Pro úspěšné sprchování nebo i mytí rukou potřebujete v místě armatury tlak min. 0,5-1,0 bar - připočteme-li výšku kterou musí voda od paty domu překonat do sprchy, tak buď je ve vodovodu nejméně 1,6 bar, nebo má sprcha problém a vy taky. Máte-li smůlu (štěstí), může mít veřejný vodovod i 6 bar. Ale i více, je-li to technicky nezbytné (vodojem na kopci, odběr dole) - od cca 7bar se velmi doporučuje instalovat redukční ventily.

Na zalévání zahrady potřebujete alespoň 2 bar, jinak se obvyklé kyvné zavlažovače / postřikovače (Gardena ?) v podstatě ani neotočí. Lepší jsou 4bar, kdy dokonce stříkají tolik kolik je uvedeno v návodu. Vydatnost není až tak kritická neboť průtok jedním zavlažovačem je tak 20l/min. Tlak naproti tomu kritický je.

Co vydrží trubkyEditovat

Vodni PE hadice (černá s modrým pruhem, přípojka do domu) má provozní tlak 10 bar. PPR trubky PN10 mají při tlaku 10bar trvanlivost 50 let. Pozor ! Podle závazného postupu výrobce Ekoplastik se tlaková zkouška na PPR trubkách má provádět při tlaku 15bar. Schválně - kolik natlakoval váš instalatér ? Náš provedl tlakovou zkoušku při 9bar (nafoceno při stavbě). Většina armatur (pračka, WC, armatury) deklarují max. provozní tlak 10bar. Navíc s výjimkou technické místnosti nemáme dešťovou vodu v "kohoutkách" nikde - leda v těch zahradních.

Záchod uzavírá kuželkou na plováku, tedy ne rázem, ale postupně, ač velmi rychle - OK. Legrace může nastat u myčky a pračky, které mají elmag rychlouzávěry (solenoid ?), které zavřou velice rychle a způsobují tlakové rázy. Ty může částečně kompenzovat dostatečně dlouhá pružná hadice. Rázy zatím vyřešeno nemám - nejjednodušší je nahrazení kulového kohoutu ventilem s kuželkou, který by mohl umožňovat částečné otevření a snížení průtoku. Nebo kompenzátor - pohovořím s instalatérem. Prozatím hraju na to, že 4bar je relativně běžný tlak.

PrůtokEditovat

Udává se tradičně maximální průtok, to značí při nulové dopravní výšce, což je blbost. Z grafu se tak musí odečíst skutečná dopravní výška (např. 2m vertikálně plus kolena, trubky, zahradní hadice) - a hned výkon čerpadla vypadá docela jinak než v přehledu e-shopu. Pro zavlažování se udává potřebný průtok cca 1,5m3 / hod / postřikovač, krát počet postřikovačů, to vše při příslušné dopravní výšce. Napouštění záchodu snad ani nemá žádné parametry, stačí, že něco teče. V případě pračky si nejsem jistý - zdálo se mi, že se jí při velkém tlaku (= velkém průtoku) přeplnil ohřívací buffer a tak napouštěla několikrát vždy trochu. Nebo to možná souvisí s chytrostí že napouštěla postupně aby bylo množství vody úměrné množství prádla ?

Expanzní nádobaEditovat

Též tlaková nádoba. Vyrovnává mírné výkyvy tlaku vakem se stlačeným vzduchem. V principu není nutné instalovat na rozvod studené vody vůbec, leda kvůli omezení spouštění čerpadla při krátkých malých odběrech. Ale na "užitkovém" řadu jsou minimální odběry cca 3l (malé WC), takže pokud, tak nádobu aspon 10l. Další funkcí expanzky je omezení tlakových rázů při zap/vyp čerpadla - 0,5l stačí. Nakonec přichází netěsnost výtlačného rozvodu - tlakovka je pak nezbytná. Typický případ je zahradní hadice se spojkami trvale připojená na dlouhodobě otevřený ventil. Nebo netěsnící armatury či protékající pračka - ale takové případy se zpravidla řeší rychle a z jiných důvodů.

PresscontrolEditovat

Též "řídicí jednotka", "elektronické řízení" atd. Přídavné kurvítko, které spíná čerpadlo při daném spínacím tlaku a vypíná na základě malého (téměř 0) průtoku. Chrání také motor před čerpáním "nasucho" (také 0 průtok, nebo nedosažení tlaku v časovém limitu). Připojuje se k jinak úplně tupým čerpadlům a dodává základní inteligenci díky kterému se "sama" zapínají podle potřeby. Může, ale nemusí být doplněný tlakovou nádobou.

POZOR, neplést klasický presscontrol s řidící jednotkou PWM, čerpadla vybavená PWM modulací jsou zcela jiná cenová liga.

AquaCup 750 BSEditovat

Tak tedy koupit nové čerpadlo. Legrační je, že nad jímkou mám prostor pouze 50x50 cm (hloubka cca 60), kam musím čerpadlo vecpat. Samozřejmě že Grundfosy (dražší, ale bral bych všema deseti) jsou delší (57cm). Po uříznutí přečnívajícího kusu chráničky kterou prochází trubka sání z vedlejší jímky se zdá, že cokoliv co je do 45cm půjde použít, byť ztuha. S takovým zjištěním jsem jel do Slaného, kde už na mne byli připravení - nabídli mi čerpadlo Aquacup 750 BS s presscontrolem.

Zde je na místě odbočka: V Kladně žádná opravna/servis čerpadel není, všichni mně odkázali na Čerpadla Slaný. Mají WWW, jel jsem tam - a na stejné ulici jsou DVA obchody s čerpadlovou technikou, OBA provádějí servis a montáže. Samozřejmě jsem skončil v prvním, který mne zaujal - nebyla to Čerpadla Slaný, ale firma POSP (Pumpy, Opravy, Servis a ještě cosi). Cerpadlo jsem dal do opravy u POSPu v domnění, že jsem v Cerpadlech Slaný. Ba dokonce když jsem telefonoval zpět (podle čísla na opravence), tak jsem se pořád pletl.

Čerpadlo vypadalo robustně (litinové tělo), je hromsky těžké, což se výborně hodí pro usazování do 70cm hloubky - 11kg v natažených rukou kdy mně od skluzu dělilo pouze napětí břišního svalstva (ležel jsem na okraji díry). Výtlak má max 56m, a zapínací tlak 2,2bar. Po příslušném množství nadávek nad netěsnícími spoji (málo teflonové pásky) a zavodnění čerpadla, na které jsem zprvu zapomněl, se rozběhlo a já konal "integrační testy". Ukázalo se, že veřejný vodovod má nízký tlak - právě cca kolem 2bar. To značí, že při "vyčerpání jímky" (simulováno ručním otevřením kohoutu pitné vody na rozvodu) čerpadlo občas detekovalo nízký tlak a spustilo se. Presscontrol by jej zřejmě zastavil ale nelíbilo se mi, že by se spínalo a vysoslo už téměř prádnou jímku apod. Druhá chyba, tentokrát moje, byla že jsem si neuvědomil co znamena Hmax (viz výše) a tlaku ve vodovodu 5bar jsem se dost bál - myslím, že oprávněně.

Čerpadlo jsem koupil v úterý, ale z důvodů pracovních jsem zprovoznil až v pátek. Hbitě jsem volal prodejci, přičemž jsem byl STÁLE přesvedčený, že jsem nakoupil ve firme Čerpadla Slaný - z omylu mně vyvedl pán tím, že mně donutil podívat se na záručák. Po několika dalších zmatcích jsem se dovolal do správné firmy, kde už byli výrazně méně ochotní - ale domluvil jsem že přijedu a vyměníme presscontrol. Další úterý jsem tedy zase jel do Slaného - a vrátili mi peníze v plné výši. Jiný presscontrol neměli, nebo nechtěli mít. Zašel jsem tedy rovnou už opravdu do Čerpadel Slaný (cca 30m daleko) s IKEA taškou připravenou pojmout nákup. Výběr podstatně větší, pán velmi zdatný a dokázal zkombinovat a navrhnout funkční řešení - a prodal mi jiné čerpadlo.

Pedrollo JSWm 1AXEditovat

Nejnovější čerpadlo je nepatrně menší, a zatím prošlo všemi testy a zdá se i opravitelnější než to původní (Walrus TQ 400):

  • presscontrol je zvlášť a tedy se dá vyměnit jako jeden blok, navíc prakticky od libovolného výrobce.
  • čerpadlo se tak redukuje na hydraulickou část, kterou lze také měnit nezávisle.
  • při oddělení presscontrolu do domu se změnší prostorová omezení, takže mohu použít širší škálu čerpadel včetně ponorných.

Tlak generuje jenom cca 4bar což mne uklidňuje trochu více než 5-5,5 (AquaCup). Po noci (6 hodin) se tlak ve vodovodu (bez dotlakování) snížil z cca 4,3bar na 4,1 - zbytek nebudu akutně řešit, ale příležitostně přetěsním spoje: spoj presscontrolu s čerpadlem je asi nedotažený.

Hlučností je trochu horší než původní TQ, ale jelikož je pod zemí v díře a vně domu, tak hluk fakt řešit nebudu. Pouze v noci, když je otevřené okno a všude klid, je slyšet trochu šelest, jinak musím být přímo nad čerpadlem abych slyšel zda běží nebo ne.